Jak działa układarka do asfaltu?

Układarka do asfaltu stanowi jedną ze specjalistycznych maszyn drogowych, bez których dziś nie byłoby możliwe tworzenie nowych oraz remontowanie istniejących nawierzchni asfaltobetonowych. Zadaniem wspomnianego pojazdu jest zarówno rozściełanie, jak też wstępne zagęszczenie mieszanki mineralno-asfaltowej. W niniejszym wpisie wytłumaczymy, w jaki sposób działają rozściełacze mas bitumicznych, a także przedstawimy główne rodzaje tych maszyn oraz ich zastosowanie.

Zasada działania układarki do asfaltu

W procesie tworzenia nawierzchni asfaltowej bierze udział wiele pojazdów – pierwszym z nich jest samochód wyładowczy, zwany potocznie wywrotką. To właśnie on transportuje na plac budowy świeżą i jeszcze gorącą masę bitumiczną z wytwórni. Na miejscu realizacji danej inwestycji, asfalt jest rozładowywany z pojazdu do specjalnego pojemnika rozściełacza, zwanego koszem zasypowym (aby operacja się powiodła, samochód ciężarowy musi zetknąć się z rolkami zasobnika układarki). W niektórych przypadkach do tego celu używa się podajnika masy bitumicznej.

Mieszanka mineralno-asfaltowa jest następnie przenoszona z zasobnika na podgrzewany stół roboczy, czyli główny element roboczy całego pojazdu – za transport masy odpowiada zespół przenośników zgrzebłowych, które w większości modeli układarek są zlokalizowane pod zespołem napędowym. Kiedy asfalt znajdzie się już na stole, zostaje równomiernie rozłożony z pomocą pracujących niezależnie przenośników ślimakowych – szerokość robocza stołu wynosi średnio od 2,5 do 5 metrów.

Poza rozścieleniem mieszanki, następuje również jej wstępne zagęszczenie – to zasługa belek oraz płyt wibracyjnych, które wprawiają masę bitumiczną w ruch, poprawiając tym samym jej strukturę. Kiedy nawierzchnia jest już gotowa, to jej dodatkowym wyrównywaniem oraz zagęszczeniem zajmują się walce drogowe.

Gdzie wykorzystuje się układarki do asfaltu?

Układarki do asfaltu mają bardzo szeroki zakres stosowania, co w praktyce oznacza, że sprawdzają się przy realizacji niemal każdej inwestycji drogowej, gdzie konieczne jest rozściełanie masy bitumicznej. Pojazdy znajdują więc zastosowanie przy budowie oraz remontach dróg – zarówno tych lokalnych o małym natężeniu ruchu, jak też autostrad.

Na tym możliwości rozściełaczy jednak wcale się nie kończą, ponieważ z ich pomocą można również tworzyć ścieżki rowerowe, chodniki, place, parkingi, rampy podjazdowe czy nawet lotniskowe pasy startowe. W zależności od potrzeb, możemy zdecydować się na układarki uniwersalne (nadające się do wykonywania nie tylko warstwy ścieralnej i wiążącej, ale także podbudowy) lub specjalistyczne (przeznaczone do poszerzania istniejących nawierzchni lub tworzenia poboczy).

Układarka kołowa czy gąsienicowa – którą wybrać?

Rozściełacze mas bitumicznych to duża kategoria pojazdów, którą dzielimy na dwie podstawowe grupy ze względu na rodzaj podwozia – wyróżniamy układarki kołowe i gąsienicowe. Każdy typ ma swoje zalety, dzięki którym sprawdzi się lepiej w odmiennych warunkach i okolicznościach.

Czym wyróżniają się rozściełacze gąsienicowe? Charakterystyczne podwozie zapewnia pojazdowi doskonałą przyczepność do podłoża, co ma szczególne znaczenie w czasie przeprowadzania prac na nierównym terenie. Gąsienice lepiej przenoszą także obciążenie, dzięki czemu wyposażone w nie pojazdy dysponują większą szerokością roboczą – przekłada się to oczywiście na szybszą realizację robót.

Z kolei układarki kołowe są stanowczo bardziej mobilne – ta cecha sprawia, że maszyny bez problemu poruszają się po placu budowy i mogą samodzielnie pokonywać niezbyt duże odległości. W praktyce oznacza to oczywiście oszczędności związane z transportem pojazdu, np. pomiędzy danymi odcinkami budowanej drogi. Dzięki wysokiej manewrowości rozściełacze z podwoziem kołowym świetnie radzą sobie też w wąskich miejskich uliczkach.