GDDKiA. Ponad 345 km dróg w 2022 roku

[2022-01-04] Duże inwestycje na drogach krajowych rozłożone są na lata. I choć każdy z etapów realizacyjnych ma kluczowe znaczenie, to dopiero oddanie do ruchu jest tym momentem, w którym wieloletnia praca zaczyna przekładać się na realną poprawę czasu, komfortu i bezpieczeństwa podróży dla tysięcy kierowców. W 2022 roku GDDKiA planuje oddać do ruchu ponad 345 km nowych dróg krajowych.

2022-01-04-mat-GDDKiA-02
Mat. GDDKiA

– W przyszłym roku kierowcy otrzymają do dyspozycji kilkaset kilometrów nowych tras. Nowoczesnych i bezpiecznych dróg. Oddawane drogi to zwieńczenie ciężkiej pracy wielu osób i instytucji. Aby mogło do tego dojść, każdą inwestycję trzeba odpowiednio przygotować, uzyskać niezbędne decyzje administracyjne, ogłosić przetarg i wyłonić wykonawcę, a na sam koniec sprawnie i terminowo zrealizować roboty budowlane – mówi Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Wiele ważnych tras

Wspomniane 345 km nowych dróg to kluczowe inwestycje, które pozwolą domknąć i uzupełnić ważne ciągi i połączenia drogowe. To m.in. ostatni odcinek A1, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, który domknie autostradowe połączenie na osi północ – południe. Dzięki temu autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek. W 2022 roku ułatwiona ma być podróż drogą ekspresową S7 ze stolicy w kierunku Trójmiasta. Niedawno oddano do ruchu odcinki od Mławy do Pieniek, a w nowym roku udostępnione w pełnym przekroju mają być dwa kolejne, Napierki – Mława i Pieńki – Płońsk. Wyjeżdżający z Warszawy ekspresową S7 na południe również zyskają dwa odcinki, Warszawa Lotnisko – Lesznowola i Lesznowola – Tarczyn Północ. Oznacza to, że ekspresową S7 kierowcy będą mogli dojechać od Warszawy do granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego. Z kolei w województwie małopolskim nowy tunel funkcjonujące odcinki S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrój.

Via Carpatia i Via Baltica

Przyszły rok to również domknięcie ekspresowego połączenia między Lublinem a Rzeszowem. Via Carpatia na terenie Polski wydłuży się o ponad 28 km, a jadący z północy kraju w Bieszczady zyskają komfortowe połączenie dzięki oddawanym dwóm odcinkom S19, Niedrzwica Duża – Kraśnik i Zdziary – Rudnik nad Sanem. Rok 2022 to również nowe kilometry trasy Via Baltica w naszym kraju. Nowe odcinki S61 pojawią się w województwie podlaskim i warmińsko-mazurskim, przedłużając obecnie funkcjonujące. Oddany do ruchu ma być odcinek Łomża Południe – Łomża Zachód ze zjazdem na DK61, Szczuczyn – Ełk Południe oraz odcinek od końca obwodnicy Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku.

Jeszcze więcej udogodnień

Połączona ma być autostrada A1 w Nowych Marzach z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem, poprzez drogę ekspresową S5. Będzie można ominąć zatłoczoną trasę od obwodnicy Trójmiasta za Wejherowo, dzięki trzem nowym odcinkom S6, Bożepole Wielkie – Gdynia Wielki Kack. Kierowcy skorzystają też z nowej jezdni na pierwszym z czterech odcinków A18. Wydłużony zostanie odcinek Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14, Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu S17 oraz zakończą się prace na przygranicznym odcinku S3 Kamienna Góra – Lubawka.

Obwodnice

GDDKiA planuje również oddać do ruchu kilka obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców m.in. w Iłży (mazowieckie), Nowym Mieście Lubawskim czy Smolajnach (obie warmińsko-mazurskie).

2022-01-04-mat-GDDKiA-01
Mat. GDDKiA

Plany na 2022 rok to:

około 46 km autostrad

A1 Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk (24,2 km)
A18 od km 11+860 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do 33+760 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) (21,9 km)

około 253 km dróg ekspresowych

S3 rozbudowa węzła Kijewo (1,7 km)
S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (granica państwa) (15,3 km)
S5 Nowe Marzy – Świecie Południe (23,3 km)
S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ (22,4 km)
S6 Bożepole Wielkie – Luzino (10,4 km)
S6 Luzino – Szemud (10,3 km)
S6 Szemud – Gdynia Wielki Kack (20,2 km)
S7 Napierki – Mława (14 km)
S7 Pieńki – Płońsk (13,8 km)
S7 Warszawa Lotnisko – Lesznowola (6,5 km)
S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km)
S7 Naprawa – Skomielna Biała (3,1 km)
S14 Łódź Lublinek – Łódź Teofilów (12,2 km)
S17 Warszawa Wschód – Lubelska (2,5 km)
S19 Niedrzwica Duża – Kraśnik (20 km)
S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem (8,2 km)
S61 Łomża Południe – Łomża Zachód (7,2 km)
S61 Szczuczyn – Ełk Południe (23,3 km)
S61 koniec obw. Suwałk – Budzisko z obw. Szypliszek (24,2 km)

około 46 km pozostałych dróg krajowych

DK9 obwodnica Iłży (7,2 km)
DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego (17,7 km)
DK35 obwodnica Wałbrzycha (1,1 km) – inwestycja podzielona jest na dwa odcinki, miejski finansowany przez Prezydenta Wałbrzycha i pozamiejski finansowany przez GDDKiA o długości 1,1, km)
DK40 obwodnica Kędzierzyna-Koźla (etap II) (14,3 km)
DK51 obwodnica Smolajn (1,8 km)
DK73 Kielce – m. Brzeziny/Morawica (4,2 km)