Prace przygotowawcze dla północno-wschodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

Coraz bliżej przetargu na północno-wschodnią część Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

fot. GDDKiA

 

[2025-04-16] GDDKiA. Coraz bliżej przetargu na północno-wschodnią część Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał Program Inwestycji na przeprowadzenie prac przygotowawczych dla północno-wschodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej – podała GDDKiA. Wg dyrekcji to otwiera drogę do ogłoszenia przetargu.
– Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak, podpisał Program Inwestycji na przeprowadzenie prac przygotowawczych dla pozostałej, północno-wschodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Oznacza to, że mamy przyznane finansowanie i możemy rozpocząć przygotowanie dokumentów do ogłoszenia przetargu – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowoczesne technologie

GDDKiA podała, że przed ogłoszeniem postępowania na prace przygotowawcze planuje zebrać wstępne stanowiska przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego z obszaru objętego pracami projektowymi. Dyrekcja zapowiedziała, że zebrane informacje zostaną poddane analizie i „w miarę możliwości” zostaną uwzględnione w założeniach do przetargu.
– Następnie ogłosimy postępowanie na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Zadaniem projektanta będzie przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, w tym poprowadzenia jej w śladzie istniejącej drogi krajowej. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz nasze dotychczasowe doświadczenia w realizacji takich inwestycji. Konsekwencją prac będzie wskazanie przebiegu trasy, najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym – podała GDDKiA.

Połączenie z S7

Zgodnie z komunikatem, północno-wschodnia obwodnicy Warszawy będzie się łączyć z S7 na północ i południe od stolicy. Urząd poinformował, że ogłoszenie przetargu na prace przygotowawcze planowane jest jeszcze w tym roku.
– Kontynuujemy prace związane z wariantowym poprowadzeniem dwóch fragmentów zachodniej części OAW. Prace te obejmują opracowanie STEŚ dla odcinka od drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy, przez połączenie z planowaną drogą ekspresową S10 w rejonie Nacpolska i dalej do autostrady A2 i drogi ekspresowej S8, a następnie do drogi ekspresowej S7 na południe od Warszawy – podała GDDKiA w komunikacie.
Dyrekcja podkreśliła, że obecnie rozważane są cztery warianty przebiegu obwodnicy. Jeden zakłada poprowadzenie trasy z wykorzystaniem istniejącej drogi krajowej nr 50, a trzy pozostałe warianty zakładają przeprowadzenie obwodnicy nowym śladem.

Dalsze plany GDDKiA

– Po otrzymaniu wnioskowanych informacji projektant uszczegółowi rozwiązania, celem przygotowania jednolitych, dla wszystkich czterech wariantów, materiałów do opiniowania przez samorządy, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe oraz społeczeństwo w ramach akcji informacyjnej – wyjaśniła GDDKiA. Wg komunikatu, opinie na temat proponowanych wariantów będą zbierane w II połowie 2025 r. GDDKiA zamierza także zorganizować spotkania z zainteresowanymi inwestycjami i mają się odbywać w każdej gminie, przez którą ma przebiegać trasa.
– Po zakończeniu wszystkich ww. opisanych działań, przeanalizowaniu opinii i postulatów, te które będą możliwe do wprowadzenia, zostaną uwzględnione w dokumentacji projektowej. Finalnie wykonana zostanie analiza wielokryterialna w oparciu o kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne oraz ekonomiczne. Jej wyniki pozwolą na wybór najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi, który zostanie wskazany jako wariant preferowany we wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji drogowej. Wniosek do RDOŚ w Warszawie planujemy złożyć w II połowie 2026 r. – poinformowała GDDKiA.

POLSKA AGENCJA PRASOWA