[2024-12-30] Ponad 800 km nowych dróg w ramach PB100
Podsumowano bieżący etap realizacji krajowego Programu budowy 100 obwodnic. Jak podaje instytucja wdrażająca program, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), dwadzieścia jeden obwodnic znajduje się na etapie realizacji, dla piętnastu trwa przetarg na wybór wykonawcy, a z pięciu tras, które powstały w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100), korzystają już podróżni.
Ponad 800 km nowych dróg
Dla kolejnych 59 tego rodzaju inwestycji trwają natomiast intensywne prace przygotowawcze. Jak podkreśla GDDKiA, zadania realizowane w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic poprawią komfort życia mieszkańców i maja mieć bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Cały program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą uciążliwy ruch tranzytowy z miast i mniejszych miejscowości.
Pierwszą inwestycją zrealizowaną w ramach PB100, jest niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51 (woj. warmińsko-mazurskie). Do ruchu udostępniono ją 19 sierpnia 2022 r. Inwestycja obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym oraz budowę częściowo w nowym śladzie. GDDKiA wybudowała też dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami, a także urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto, od 29 października 2022 r., kierowcy korzystają też z obwodnicy Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie). Obwodnica o długości 8.5 km pozwala ominąć Brzezie od południowego zachodu, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum miejscowości.
Trzy kolejne obwodnice w 2024 roku
W roku 2024 w ramach PB100 powstały trzy kolejne obwodnice, które też już udostępniono do ruchu. Od 14 czerwca br. kierowcy mogą korzystać z obwodnicy Grzymiszewa w ciągu drogi krajowej nr 72 (woj. wielkopolskie). 23 sierpnia udostępniono ponad 3-kilometrową obwodnicę Strykowa w ciągu drogi krajowej nr 32 (woj. wielkopolskie). Najnowszą inwestycją, którą w ubiegłym tygodniu oddano do użytku podróżującym, jest ponad 5-kilometrowa obwodnica Gryfina w ciągu drogi krajowej nr 31 (woj. zachodniopomorskie). To pierwsza oddana do ruchu inwestycja w woj. zachodniopomorskim z PB100.
Dziesiątka obwodnic z unijnym wsparciem z KPO
W grudniu 2023 r. podpisano natomiast umowę w ramach finansowanego ze środków Unii Europejskiej, Krajowego Planu Odbudowy (KPO), na realizację 90 km nowych obwodnic na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Przy czym, bezzwrotnym wsparciem w ramach KPO objęte zostały oddane już do użytku obwodnice w ramach PB100: Smolajn, Brzezia, Grzymiszewa i Strykowa. Kolejnych sześć (Lipska, Wąchocka, Szczecinka, Gostynia, Pułtuska i Suchowoli) jest w trakcie realizacji. Listę inwestycji uzupełniają jeszcze, zrealizowane w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, oddane już do użytku obwodnice Nowego Sącza i Chełmca, a także Ostrowca Świętokrzyskiego. Bezzwrotne dofinansowanie w ramach KPO wyniesie 2 mld zł.
Głównie drogi klasy GP
Podsumowując, w ramach PB100 w realizacji jest obecnie 21 obwodnic o łącznej długości blisko 171 km (w tym 9 km rozbudowy) i wartości przekraczającej 3.3 mld zł. GDDKiA przygotowuje obecnie 59 zadań o łącznej długości ok. 568 km. Przy czym, jak zaznacza GDDKiA, cykl przygotowania inwestycji drogowej to proces złożony i długotrwały. Wymaga on m.in. ścisłej współpracy zainteresowanych urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi. To na tym etapie ustala się przebiegi korytarzy dróg, analizuje, gdzie i dlaczego należy budować nowe drogi albo gdzie na pewno nie można ich budować, a to dlatego, że planowane inwestycje miałaby np. negatywny wpływ, np. na środowisko naturalne.
Warto również wspomnieć, że trasy, które powstaną w ramach PB100, w przeważającej części będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną drogi dwujezdniowe.