Odcinek A1 między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami do remontu

Przetarg na remont odcinka autostrady A1 między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku – zapowiedział w poniedziałek premier Donald Tusk.

fot. GDDKiA

 

[2025-05-28] Premier: w tym roku przetarg na remont odcinka autostrady A1 na Śląsku

Przetarg na remont odcinka autostrady A1 między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku – zapowiedział w poniedziałek premier Donald Tusk. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podał, że szacunkowy koszt naprawy obu jezdni to ponad 700 mln zł.
– Dzisiaj jak wszyscy, musieliśmy bardzo zwolnić, żeby dojechać żywymi (odcinkiem A1 Pyrzowice-Piekary – PAP). Podjęliśmy decyzję o znalezieniu dodatkowych środków, tak aby naprawa tej drogi stała się faktem i to w najbliższych miesiącach, żebyśmy nie czekali na to kolejne lata – powiedział Donald Tusk podczas konferencji w Euroterminalu w Sławkowie.

Remont natychmiast

Chodzi o 16-kilometrowy odcinek, na którym obowiązują ograniczenia prędkości do 80 km/h ze względu na silne pofałdowanie nawierzchni. Przyczyną nierówności, zgodnie z ekspertyzą naukowców Politechniki Śląskiej, jest pęcznienie jednego z materiałów użytych w konstrukcji drogi.
– Podjęliśmy decyzję, że natychmiast przystępujemy do remontu autostrady A1. W tym roku ogłoszony zostanie przetarg na remont tego newralgicznego odcinka, ponieważ musimy skończyć z wybojami, które nie przynoszą chluby. Bardzo się dziwię, że przez osiem lat nasi poprzednicy nic z tym nie zrobili – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, który zabrał głos po szefie rządu.

Przetarg jeszcze w tym roku

W rozmowie z dziennikarzami szef MI zaznaczył, że resort i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od pewnego czasu przygotowują się do tego remontu. – Oczywiście barierą zawsze były pieniądze. Natomiast ani ja, ani GDDKiA nie zamierzamy oszczędzać na jednej z najważniejszych dróg w Polsce – zadeklarował Klimczak.
– Autostrada A1 i odcinek w woj. śląskim jest jednym z kluczowych. To wstyd dla państwa polskiego, żeby tego typu muldy występowały na jednym z kluczowych odcinków drogowych w Polsce. Dlatego GDDKiA wraz z Departamentem Dróg Publicznych przygotowuje możliwy do zrealizowania wariant zmodernizowania drogi do pierwotnych parametrów, aby jednocześnie nie utrudniać komunikacji, tranzytu, ruchu na tej drodze – uściślił minister.
Potwierdził, że przetarg na wykonanie tych prac zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. Wskazał, że obecnie rozmawia z ministrem finansów nad zwiększeniem możliwości finansowych, aby realizacja remontu przebiegła jak najszybciej, w jak największych odcinkach, przy utrzymaniu właściwej przejezdności. Dopytywany przez PAP Klimczak powiedział, że szacunkowy koszt remontu obu jezdni autostrady to ponad 700 mln zł.

Mniej wąskich gardeł?

Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Sławkowie minister infrastruktury mówił ponadto, że planowane są też remonty i rozbudowa innych odcinków autostrad, co ma doprowadzić do zlikwidowania tzw. wąskich gardeł.
– Kto nie zna autostrady A2 między Łodzią i Warszawą? Tam się po prostu nie da jechać. Już mamy gotowe zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wreszcie między Łodzią a Warszawą będzie trzeci i czwarty pas – coś, na co ludzie czekali – powiedział minister. Dodał, że podobne rozbudowy planowane są na A4 koło Wrocławia czy na odcinku między Katowicami a Krakowem.
Pytany przez dziennikarzy o przygotowania do przejęcia przez państwo koncesyjnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków w 2027 r. Klimczak potwierdził, że trwają. – Ale też przygotowujemy się do modernizacji tej drogi, zarówno na odcinku od woj. śląskiego do Krakowa, z newralgicznym punktem w Balicach przy lotnisku, jak i rozbudową tej drogi w kierunku Zakopanego i Rzeszowa – zaznaczył. Powiedział, że „autostrada A4 ma mieć jak najwyższą przepustowość” i w tym celu wyeliminowane muszą zostać m.in. problemy na odcinku krakowskim.
– Dla mnie bardzo ważne jest zakończenie modernizacji przebudowy serwisu cargo na lotnisku w Balicach, ponieważ tam wreszcie odkorkujemy ruch do terminala pasażerskiego. Najważniejsza jednak jest rozbudowa A4 dookoła Krakowa, bo cóż nam z tego, że rozbudowujemy jeden odcinek, jak utkniemy w korku na drugim – dodał szef MI.

A1 już bez gwarancji

Poniedziałkowa zapowiedź szefa rządu i ministra infrastruktury dotyczy 16-kilometrowego fragmentu autostrady A1 Piekary Śląskie – Pyrzowice; do tego dochodzi 300-metrowy odcinek drogi ekspresowej S1 w obszarze węzła Pyrzowice-Lotnisko.
Wykonawcą był w latach 2009-12 Budimex, w konsorcjum z Mostostalem Warszawa. Budowa kosztowała 1.5 mld zł. Okres gwarancyjny już się zakończył. Nierówności, które pojawiały się w okresie gwarancyjnym, były przez wykonawcę naprawiane. Obecne uszkodzenia muszą zostać naprawione przez GDDKiA w ramach własnych środków. W ostatnich latach okresowo niwelowano tam największe, narastające ciągle nierówności.
W 2021 r. GDDKiA podjęła działania mające pomóc w określeniu zakresu ekspertyzy i opracowania programu naprawczego (wykonano wówczas m.in. odwierty do badań geologicznych). W styczniu 2023 r. GDDKiA zamówiła w firmie Trakt za 9.6 mln zł ekspertyzę uszkodzonej nawierzchni z programem naprawczym oraz dokumentację dla naprawy zarówno infrastruktury drogowej, jak i obiektów inżynierskich.

POLSKA AGENCJA PRASOWA