[2025-01-10] Krosno Odrzańskie zyska obwodnicę
Do Wojewody Lubuskiego wpłynął wniosek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego (woj. lubuskie), w ciągu DK29. Pozytywna decyzja pozwoli na rozpoczęcie robót budowalnych. Trasę o długości 11.3 km zrealizuje, w systemie Projektuj i buduj, firma Polaqua. 7 marca 2024 r. podpisano umowę z wykonawcą. Wartość robót budowlanych realizator wycenił na ponad 305 mln zł. Droga powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Projekt i budowa obwodnicy
Zgodnie z zasadami systemu Projektuj i buduj, zadaniem wykonawcy jest opracowanie projektu i uzyskanie decyzji ZRID, a następnie budowa drogi. Na mocy umowy realizacyjnej wykonawca opracował dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji ZRID i złożył stosowny wniosek do Wojewody Lubuskiego. Przyszła decyzja określić ma granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi. Umożliwi też rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Dla wykonawcy inwestycji natomiast, uzyskanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia robót budowlanych. Co oznacza, że już w tym roku na trasie przyszłej obwodnicy pojawi się sprzęt budowalny.
Odciążenie dla Krosna Odrzańskiego
Obwodnica o długości 11.3 km będzie biegła po nowym śladzie, omijając Krosno Odrzańskie od strony północnej i wschodniej. Jej początek zlokalizowany będzie na DK29 w rejonie Osiecznicy, a koniec na DK32 w rejonie Połupina.
W ramach powyższej inwestycji powstanie 40 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, przepusty), w tym obiekt mostowy o długości blisko 400 m, oraz cztery ronda – na włączeniach do istniejącej drogi i na skrzyżowaniach z drogami wojewódzką nr 276 (relacji Krosno Odrzańskie – Świebodzin) i powiatową relacji Krosno Odrzańskie – Bytnica.
Przebudowie ulegną też obecne drogi w miejscach połączenia z nową obwodnicą. Powstać mają także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowie ulegnie również infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).