Nowy wiadukt na DK45 – próby obciążeniowe

Próba obciążeniowa na wiadukcie kolejowym, na drodze DK45

fot. GDDKiA

 

[2024-12-12] Próby obciążeniowe na nowym docinku DK45

Na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), przeprowadzono próby obciążeniowe na obiekcie inżynierskim wykonanym w ramach rozbudowy DK45 pomiędzy Krapkowicami i Rogowem Opolskim (woj. opolskie). To kolejny etap działań, przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie nowego odcinak drogi krajowej w tym rejonie.

5 samochodów po 32 tony każdy

Tego rodzaju pomiary mają potwierdzić jakość wykonanych prac oraz wytrzymałość wybudowanej konstrukcji. Wykonawca przeprowadził próbne obciążenie statyczne. Wykonano też szczegółowe pomiary w zakresie przemieszczeń, ugięć oraz ewentualnych osiadań dla poszczególnych elementów obiektu. Obiekt obciążono pięcioma samochodami ciężarowymi o wadze 32 ton każdy. Obecnie trwa analiza wyników tych badań. Budowany obiekt w ciągu DK45 ma długość 27.3 m i szerokość 11.1 m.

Zmiany organizacji ruchu

Przy okazji dodajmy, że w związku z opisywanymi pracami obowiązuje kilka tymczasowych organizacji ruchu. W ciągu trasy głównej przebudowywane jest skrzyżowanie i w tym miejscu obowiązuje ruch wahadłowy. Wykonawca prowadzi także prace na kilku innych fragmentach trasy, gdzie również obowiązuje ruch wahadłowy oraz objazdy – na wysokości budowanego wiaduktu oraz przepustów.
Ponadto, na kilku fragmentach rozbudowywanego odcinka układana jest podbudowa z kruszywa, a także podbudowa bitumiczna. Trwa również budowa kanalizacji deszczowej, przepustów drogowych oraz przejść dla zwierząt. Wykonawca montuje też ekrany akustyczne oraz instalację elektroenergetyczną pod oświetlenie drogowe.

Większa nośność, wiadukt i skrzyżowania

Efektem powyższych prac ma być wzmocnienie i rozbudowa konstrukcji istniejącego odcinka DK45 (podniesienie nośności drogi do 11.5 t/oś), na całej długości wraz z zastosowaniem przekroju 2+1 na długości ok. 4 km. Ponadto, poza nowym wiaduktem nad linią kolejową rozbudowane zostaną dwa skrzyżowania – z ul. Boczną i łącznikiem do DW415.
Jak informuje GDDKiA, w zakres realizacji powyższego wchodzi również budowa i przebudowa chodników, kanałów technologicznych i kanalizacji deszczowej. Przy tej okazji Generalna Dyrekcja gwarantuje zastosowane elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oznakowania pionowego i poziomego wraz z niezbędnymi urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Warto wspomnieć, że na wysokości Gwoździc wykonano już ekrany akustyczne.

Inwestycja za 73 mln zł

Zakończenie prac na odcinku DK45 Krapkowice – Rogów Opolski zaplanowano w II poł. 2025 r. Zadanie realizuje firma Duna Polska (dawniej Mota-Engil Central Europe) za kwotę blisko 73 mln zł.