
fot. GDDKiA
[2025-05-22] GDDKiA: w tym roku przewidziane jest rozpoczęcie budowy kolejnych odcinków drogi S17
Jeszcze w tym roku planowane jest rozpoczęcie budowy trzech kolejnych odcinków drogi ekspresowej S17 z centrum Polski do granicy z Ukrainą – poinformowała w środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Chodzi o fragmenty trasy na południe od Zamościa.
„Jeszcze w tym roku chcemy rozpocząć budowę trzech kolejnych odcinków S17 na południe od Zamościa w kierunku Hrebennego, o łącznej długości ok. 47 km. Rozpoczęcie prac w terenie będzie możliwe po wydaniu dla każdego z nich, przez Wojewodę Lubelskiego, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)” – przekazała w komunikacie GDDKiA.
Od Warszawy do ukraińskiej granicy
Dyrekcja poinformowała również, że do końca roku planuje złożyć wnioski o wydanie decyzji dotyczących kolejnych trzech fragmentów trasy między Piaskami a Zamościem o łącznej długości 39 km oraz ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki S17: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, o długości w sumie ponad 20 km. Inwestycje te mają domknąć realizację trasy od Warszawy do granicy z Ukrainą.
„Opracowujemy też dokumentację projektową dla ok. 2-kilometrowego odcinka S17 w okolicy Hrebennego. W przyszłości będzie to dojazd do planowanego terminalu na granicy z Ukrainą” – wskazała GDDKiA.
Droga ekspresowa S17 prowadzi z centrum Polski do granicy z Ukrainą, pełniąc ważną rolę zarówno w ruchu wewnętrznym, jak i międzynarodowym. Trasa obecnie łączy Warszawę z Lublinem, a w przyszłości połączy centrum kraju również z
Zamościem, ułatwiając także dojazd do Lwowa.
320 km trasy
„Droga ekspresowa S17, która będzie rozpoczynała się na węźle Drewnica (skrzyżowaniu z S8 na obwodnicy Warszawy), będzie miała długość ponad 320 km. Trasa zakończy się na granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem. Dziś kierowcy korzystają już z ponad 180 km S17 od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy, aż do węzła Piaski Wschód oraz niespełna 10-kilometrowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Pomiędzy węzłami Kurów Zachód i Piaski Wschód S17 ma wspólny przebieg z drogą ekspresową S12, prowadzącą do przejścia granicznego w Dorohusku” – wyjaśniła GDDKiA.
Dyrekcja zaznaczyła, że do zakończenia budowy całej trasy ekspresowej „siedemnastki” brakuje ok. 130 km, z czego blisko 16 km stanowi fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy, domykający pierścień dróg wokół stolicy.
Nie brakowało problemów
Jak wskazała GDDKiA, w marcu rozwiązane zostały problemy związane z postępowaniem administracyjnym dotyczącym decyzji środowiskowych, które blokowały realizację inwestycji.
„Do połowy tego roku planujemy ogłosić przetarg na wybór biura projektowego. Jego zadaniem będzie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, z naciskiem na rozwiązania tunelowe. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz dotychczasowe doświadczenia. Konsekwencją prac będzie wskazanie najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym przebiegu trasy” – podsumowano w komunikacie.
Na początku kwietnia GDDKiA poinformowała o uchyleniu decyzji środowiskowej dotyczącej dłuższego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy, Ząbki – Warszawa Wschód oraz o umorzeniu postępowania administracyjnego na mocy wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Pozwoliło to GDDKiA rozpocząć nowy proces przygotowawczy inwestycji.