[2024-12-20] Ulga dla miasta i tranzytu – Gryfino z nową obwodnicą
Oddano do użytku obwodnicę Gryfina. Na dotychczasowym przebiegu drogi krajowej przez miasto było wiele skrzyżowań, przejść dla pieszych i przede wszystkim wiadukt kolejowy, pod którym nie mogły przejeżdżać pojazdy wyższe niż 2.7 m. Dotychczas droga krajowa nr 31 przebiegała głównymi ulicami Gryfina, będąc jedyną drogą w jego południowej części, przez co kumulował się na niej zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Teraz się to zmieniło. Po oddaniu do użytku nowej obwodnicy, tranzyt może już ominąć Gryfino obwodnicą, dzięki czemu ruch w samym mieście, z korzyścią dla spokoju mieszkańców, znacząco się zmniejszył. Natomiast kierowcy w kilka minut ominąć mogą miasto nową trasą. A ta zalicza się do dróg klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).
Cztery ronda na obwodnicy
Dodajmy, że na nowej obwodnicy powstały cztery ronda: na początku i na końcu, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową (ul. Armii Krajowej). Mieszkańcy mogą też korzystać z dwóch przejść pod obwodnicą, którymi bezkolizyjnie poprowadzone są ścieżki pieszo-rowerowe i szlaki prowadzące z miasta do terenów leśnych. Wybudowane zostało też jedno przejście dolne dla średnich zwierząt.
Samo otwarcie nowej obwodnicy poprzedzał proces przygotowania inwestycji i następnie jej budowa. Przebieg trasy został wyznaczony decyzją środowiskową w 2012 roku. Od 2019 roku była przygotowywana dokumentacja koncepcyjna i wykonywane badania podłoża.
Inwestycja za 74.77 mln zł
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), w 2020 roku ruszył przetarg na realizację nowej obwodnicy. Umowę w formule Projektuj i buduj o wartości 74.77 mln zł podpisano w kwietniu 2021 roku z konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol.
Zadaniem wykonawcy było opracowanie projektów budowlanych oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co umożliwiło rozpoczęcie we wrześniu 2022 roku budowy drogi. Prace budowlane prowadzono zgodnie z terminami kontraktowymi, co umożliwiło w ostatnich tygodniach dokonanie odbiorów i uzyskanie wszystkich niezbędnych pozwoleń na użytkowanie trasy.