Fundusze UE na S7 Płońsk – Czosnów i obwodnicę Trójmiasta

Widok na budowę obwodnicy Trójmiasta

fot. GDDKiA

 

[2024-12-06] 2.3 mld zł z funduszy UE na S7 Płońsk – Czosnów i obwodnicę Trójmiasta

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), realizacja dwóch projektów w ramach drogi ekspresowej S7 Płońsk – Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, otrzymała wsparcie ze środków Unii Europejskiej o łącznej wysokości ponad 2.3 mld zł. W efekcie, Generalna Dyrekcja podpisała już dziewiątą i dziesiątą umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). To równocześnie trzecia i czwarta umowa ze środków FEnIKS.

S7 z Płońska do Czosnowa

Celem tej inwestycji jest wybudowanie ok. 35 km drogi ekspresowej S7 pomiędzy Płońskiem i Czosnowem, zlokalizowanej w sieci bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Przedsięwzięcie to będzie realizowane w centralnej części województwa mazowieckiego, na terenie powiatów płońskiego i nowodworskiego. Planowany całkowity koszt budowy tego odcinka drogi ekspresowej S7 wynosi nieco ponad 2.8 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to blisko 1.5 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1.2 mld zł.

Podział na trzy kontrakty

Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Odcinek podzielono na trzy odrębne kontrakty, na których trwają obecnie prace budowlane. Prowadzone są one przy zapewnieniu przejezdności dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Wyjątkiem jest przebudowywany most na Wiśle i okolice Kazunia, gdzie obowiązuje zmienny układ pasów 2+1. Takie rozwiązanie pozwala utrzymać większą przepustowość na tym mocno obciążonym ruchem odcinku.
Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco: S7 Płońsk Południe – Załuski: 64 proc., S7 Załuski – Modlin: 67 proc., S7 Modlin – Czosnów: 80 proc. W ramach inwestycji powstanie sześć węzłów drogowych: Nowy Dwór Mazowiecki, Modlin, Ostrzykowizna, Załuski, Przyborowice i Poczernin. GDDKiA planuje również trzy Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Modlin, Załuski i Poczernin), Obwód Utrzymania Drogi oraz obiekty inżynierskie, m.in. mosty, wiadukty i przepusty. Inwestycja obejmuje także budowę dróg do obsługi terenów przyległych.

Dostosowania i uzupełnienia

Integralną składową tego przedsięwzięcia jest dostosowanie obecnego układu komunikacyjnego do przebiegu przyszłej drogi ekspresowej. Konsekwencją tego będą prace przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, krzyżujących się z inwestycją. Realizację tę uzupełni budowa systemu kanalizacji deszczowej i odprowadzania wód opadowych, oświetlenia drogowego, a także urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia). Wykonane zostanie też oznakowanie poziome i pionowe, jak również nasadzenia zieleni.

S7 z obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej

Drugim przedsięwzięciem z unijnym dofinansowaniem w ramach programu FEniKS będzie nowa, dwujezdniowa droga ekspresowa o długości nieco ponad 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy S7, Południową Obwodnicę Gdańska i Trasę Kaszubską w ciągu S6. Tym samym stworzy zewnętrzny objazd w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.

Podział na dwa zadania

Realizacje te podzielono na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo i Żukowo – Gdańsk Południe. Obecnie, w obydwu przypadkach, prowadzone są roboty we wszystkich branżach, a na poszczególnych odcinkach układana jest masa bitumiczna. Od października br. obowiązuje zmieniona organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe, gdzie trwają prace w środku samego węzła, m.in. przy budowie docelowych łącznic oraz przy obiektach inżynierskich. Dodatkowo sfrezowana i wymieniona będzie nawierzchnia pod wiaduktem w ciągu S6.
Planowany całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S7 wynosi blisko 2.9 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych przekracza 1.2 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1 mld zł. Procentowe zaawansowanie robót GDDKiA ocenia następująco: Chwaszczyno – Żukowo: 90 proc., Żukowo – Gdańsk Południe: 65 proc.

Cztery węzły drogowe i komunikacyjne dostosowania

W ramach inwestycji wybudowane zostaną cztery węzły drogowe: Miszewo, Żukowo, Lublewo i Gdańsk Południe (przebudowa istniejącego węzła) oraz dobudowa fragmentów łącznic i jezdni głównych w ramach istniejącego węzła Chwaszczyno. Do tego powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Widlino w obydwu kierunkach), Obwód Utrzymania Drogi oraz obiekty inżynierskie, m.in. mosty, wiadukty i przepusty. Zbudowane zostaną także drogi do obsługi terenów przyległych.
I tak jak we wcześniej omawianym projekcie, tak i w tym przypadku, konieczne jest dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu przyszłej drogi ekspresowej. Zadanie uzupełni też budowa systemu kanalizacji deszczowej i odprowadzania wód opadowych, oświetlenia drogowego, a także urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia). Wykonane zostanie też oznakowanie poziome i pionowe, jak również nasadzenia zieleni. W sumie, w ostatnich miesiącach, ze środków unijnych, pochodzących z Programu FEnIKS, GDDKiA na budowę dróg w naszym kraju, pozyskało blisko 5 mld zł.