GDDKiA: na drogach w trakcie budowy jest dziewięć tuneli o długości 14 km
[2020-12-17] Trwa budowa dziewięciu tuneli o długości ok. 14 km na sieci dróg krajowych – poinformowała w środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Dodała, że w najbliższej dekadzie przybędzie w Polsce kilkanaście tuneli o długości ok. 25 km.
Z danych Dyrekcji wynika, że pierwszym i jak na razie jedynym tunelem drogowym administrowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jest blisko 700-metrowy tunel w ciągu trasy S1 w Lalikach w woj. śląskim.
GDDKiA przypomina w komunikacie, że w przyszłym roku kierowcy skorzystają z ponad dwukilometrowego tunelu pod Ursynowem w Warszawie na drodze ekspresowej S2 stanowiącej Południową Obwodnicę Warszawy.
Z kolei na przełomie 2021 i 2022 roku będzie można pojechać tunelem w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7 pod górą Luboń Mały.
Dyrekcja informuje, że niedawno rozpoczęła się budowa pierwszego z dwóch tuneli w Sudetach w ciągu trasy S3 oraz również pierwszego z dwóch tuneli, jakie będą drążone w ciągu S1 w masywie Baraniej Góry. Trwają też przygotowania do rozpoczęcia drążenia tunelu specjalną maszyną TBM pod Świną w Świnoujściu, który połączy brzegi wysp Uznam i Wolin.
GDDKiA zwraca uwagę, że niemal na każdej z tych inwestycji stosowana jest inna metoda budowy tunelu, co wynika z różnic budowy geologicznej terenów, przez które będzie przechodził. Na Ursynowie, gdzie tunel powstaje nie tylko pod silnie zurbanizowanym terenem dzielnicy Warszawy i pod linią metra, wykorzystywana jest metoda podstropowa.
Na trasie S7 wykonawcy tunelu zmagają się ze spękanym fliszem karpackim, stosując górniczą metodę ADECO-RS, a w Beskidzie i Sudetach stosowana jest również górnicza metoda określana skrótem NATM.
„Najłatwiejsze wydaje się wykonanie tunelu pod Świną. Tu jednak za sprawą małych promieni łuku trasy wymagane jest zastosowanie przegubowej maszyny i bardzo precyzyjnego układania pierścieni obudowy tunelu” – poinformowała GDDKiA.
Zwraca uwagę, że budowa tuneli wymaga od projektantów, wykonawców, a później służb utrzymania specjalistycznej wiedzy, wyjątkowych pomysłów, użycia ekstremalnych maszyn. Wymaga również zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa przyszłym użytkownikom tuneli.
W zależności od parametrów technicznych oraz obowiązujących przepisów tunele będą oświetlone, wentylowane, monitorowane, wyposażone w instalację wykrywania i sygnalizacji pożaru, system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych czy system automatycznego sterowania i zarządzania tunelem.