Droga Białystok – Augustów zmieni parametry

[2021-06-17] Parametry drogi Białystok – Augustów mają zostać podniesione do jakości drogi ekspresowej – poinformował w środę, 16 czerwca w Sejmie wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Drogowcy pracują nad koncepcją budowy trasy S16, która ma być łącznikiem między Via Baltica i Via Carpatia.
Drogowcy są na etapie wyznaczania i decydowania, którędy zostanie poprowadzony łącznik między drogami Via Baltica i Via Carpatia. Pierwotnie planowali poprowadzić go trasą, która od strony Białegostoku łączyłaby Knyszyn z Ełkiem. Powstał też alternatywny wariant, który prowadziłby starą trasą S8 z Białegostoku do Augustowa.
Poseł PiS Jarosław Zieliński pytał w środę podczas posiedzenia Sejmu o losy drogi Białystok – Augustów. Poinformował, że przez ostatnie 10 lat trasą tą przejechało 15,3 mln ciężarówek.
To najkrótsze połączenie od Białegostoku do granicy z Litwą, krajami bałtyckimi do krajów skandynawskich. Łączy ona także największe dwa miasta w województwie podlaskim, czyli Białystok i Suwałki.
– Chcę potwierdzić zamiary Ministerstwa Infrastruktury podniesienia jakości tej drogi nawet do parametrów, które w pewnym stopniu odpowiadają drogom ekspresowym – powiedział wiceminister Weber. Dodał, że decyzja o tym, która trasa stanie się łącznikiem dróg Via Carparia i Via Baltica, zapadnie pod koniec tego roku. – Gdyby z analiz wyszło, że lepiej i realniej połączyć drogi 61 i 19 poprzez korytarz Knyszyn-Ełk, wówczas droga krajowa nr 8 będzie podlegała gruntownej przebudowie i podniesienia jej parametrów nawet do drogi ekspresowej, czyli do drogi 2 plus jeden – dodał Weber.
Jednym z argumentów o budowie drogi ekspresowej Ełk – Knyszyn, o którym w ubiegłym tygodniu wiceminister Weber mówił na sejmowej komisji infrastruktury, jest ułatwienie dla transportu międzynarodowego na osi Białoruś – Polskie Porty Bałtyckie. – W kontekście zwiększenia tonażu przewozowego Polskich Portów Bałtyckich, to połączenie drogi nr 61 i 19 z drogą nr 16 jest tutaj najbardziej optymalnym rozwiązaniem – mówił wówczas Weber. GDDKiA w Białymstoku poinformowała na komisji, że w ramach budowy drogi z Białegostoku do Augustowa zostaną zbudowane cztery obwodnice. Obwodnice Suchowoli i Sztabina powstaną w 2025 roku, obwodnica Białobrzegów w 2027 roku, a południowo-wschodnia obwodnica Augustowa w 2028 roku. Trasy te będą budowane w ramach Programu Budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030 r.
