Przetarg na ostatni odcinek Wschodniej Obwodnicy Warszawy

GDDiKA szuka projektanta ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy

fot. GDDKiA

 

[2025-06-27] GDDiKA szuka projektanta ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.
To ostatni, ok. 14-kilometrowy odcinek S17, który umożliwi domknięcie Warszawskiego Węzła Drogowego.
Rzeczniczka warszawskiej GDDKiA Małgorzata Tarnowska wyjaśniła, że zadaniem biura projektowego będzie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, z naciskiem na rozwiązania tunelowe.

Trasa w połowie lat 30

GDDiKA zapowiedziała, że w trakcie prowadzenia prac projektowych zorganizowane zostaną m.in. spotkania informacyjne. – Będzie to czas na składanie wniosków do zaproponowanych rozwiązań. Weźmiemy pod uwagę opinie społeczeństwa, a projektanci przeanalizują wszystkie zgłoszenia – zaznaczyła Tarnowska.
Następnie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie zostanie złożony nowy wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej. Kolejnymi krokami będą wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i roboty budowlane w terenie.
Tarnowska podkreśliła, że przy sprawnym przebiegu prac projektowych i uzyskiwaniu niezbędnych opinii, uzgodnień oraz decyzji szacowane lata realizacji to 2032-2035.

Sprawa w sądzie

Budowa ostatniego odcinka WOW napotyka na trudności formalno-prawne. W lipcu 2015 r. do RDOŚ w Warszawie trafił wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17 WOW: Drewnica – Ząbki oraz Ząbki – Warszawa Wschód (pierwotnie Zakręt).
W maju 2017 r. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), po uznaniu wyłączenia się z mocy prawa przez RDOŚ w Warszawie z prowadzenia sprawy, przekazała oba postępowania do RDOŚ w Białymstoku, który w listopadzie 2017 r. wydał decyzje środowiskowe dla S17 Drewnica – Ząbki, a w grudniu 2018 r. dla Ząbki – Warszawa Wschód.
W lutym 2021 r. GDOŚ uchylił w całości dwie decyzje RDOŚ w Białymstoku. Decyzje GDOŚ zostały zaskarżone i w związku z tym toczyły się postępowania w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym (WSA) w Warszawie oraz w Naczelnym Sądzie Administracyjnym (NSA).

Ząbki – Warszawa Wschód

Dla fragmentu Ząbki – Warszawa Wschód procedury sądowe zostały zakończone, natomiast dla sąsiedniego, krótszego odcinka nie.
„Na wyrok WSA wpłynęła skarga kasacyjna. GDDKiA wysłała odpowiedź na nią do sądu, wskazując jednocześnie, że złożyliśmy pismo o wycofanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej i umorzenie postępowania w tej sprawie. Czekamy na odpowiedź” – wyjaśniła Tarnowska.
Zaznaczyła, że z uwagi na skomplikowany stan formalno-prawny oraz konieczność aktualizacji dokumentacji projektowej, GDDKiA podjęła decyzję o wycofaniu obu wniosków o uzyskanie decyzji środowiskowej i ogłoszeniu nowych przetargów wariantowego poprowadzenia S17 WOW.

Brakuje 14 km

Do domknięcia pierścienia wokół stolicy brakuje ok. 14-kilometrowego odcinka WOW od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód. Dziś wielu kierowców z powodu braku WOW jeździ drogami wojewódzkimi nr 631, 634, 637 i 638 oraz ulicami Wesołej, by móc skorzystać z węzła Warszawa Wschód, a jeśli jadą w kierunku Krakowa, wybierają północno-zachodnią część ringu.
Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, najbardziej obciążonym fragmentem obwodnic jest obecnie odcinek S8 na wysokości Powązek (ze średnim dobowym ruchem blisko 200 tys. pojazdów) oraz most Grota-Roweckiego (blisko 186 tys. pojazdów). Od oddania do użytkowania tunelu pod Ursynowem w ciągu S2 POW korzysta z niego średnio dziennie ok. 77 tys. pojazdów. W październiku 2023 r. jednego dnia było ich nawet ponad 110 tys.

POLSKA AGENCJA PRASOWA