
fot. GDDKiA
[2025-05-30] Lubelskie. Wojewoda wydał zezwolenie na budowę kolejnych odcinków A2 i S17
Wojewoda lubelski Krzysztof Komorski wydał zezwolenia na budowę odcinka A2 między Kijowcem a Dobryniem oraz dla S17 między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem. Na przełomie roku oddany do ruchu ma być 67-kilometrowy fragment A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej.
Wojewoda lubelski Krzysztof Komorski poinformował o wydaniu zgody na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ponad 17-kilometrowego odcinka S17 między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem oraz dla ponad 9-kilometrowego fragmentu A2 między Kijowcem a Dobryniem. – To bardzo ważne inwestycje, uzupełniające sieć komunikacyjną i infrastrukturalną naszego regionu, które przyczynią się do zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej. Jest to niezmiernie istotne z punktu widzenia rozwoju gospodarczego Lubelszczyzny – podkreślił wojewoda.
Ponad 9 kilometrów A2
Ponad 9-kilometrowy odcinek A2 między miejscowością Kijowiec a Dobryniem to fragment autostrady, który umożliwi w przyszłości m.in. dojazd do terminala samochodowego w Koroszczynie. Inwestycja przewiduje budowę węzła Dobryń i pary MOP-ów: Kijowiec Północ i Południe. Jeszcze w czerwcu br. planowane jest rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę tego fragmentu autostrady. Od momentu podpisania umowy wykonawca będzie miał 32 miesiące na realizacje tego fragmentu autostrady, nie wliczając okresów zimowych (od połowy grudnia do połowy marca).
Marek Żmijan z lubelskiego oddziału GDDKiA wyjaśnił, że na przełomie 2025 i 2026 r. przewidziane jest oddanie do użytku 67-kilometrowego odcinka A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. – Fragment Kijowiec-Dobryń jest kontynuacją tych działań i zwieńczeniem tak ambitnego planu, jakim jest domknięcie sieci autostradowej i możliwość połączenia tego regionu nie tylko z Warszawą, ale i zachodnią częścią Europy – dodał Żmijan.
Wschodnia część autostrady
Budowa wschodniej części autostrady A2 jest na różnym etapie zaawansowania. Na odcinku pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską budowa podzielona została na cztery zadania – trzy z nich są jeszcze w realizacji. Budowa odcinka Siedlce Południe – Malinowiec jest zaawansowana w 75 procentach, Malinowiec – Łukowisko w 63 procentach, a Łukowisko – Swory w 67 procentach. Wykonawcy realizują prace związane m.in. z układaniem kolejnych warstw nawierzchni, budową obiektów mostowych, urządzeń infrastruktury podziemnej, montażem ekranów akustycznych i barier energochłonnych.
Fragment Swory – Biała Podlaska jest już wybudowany i wydana została decyzja o pozwoleniu na użytkowanie. „Kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech odcinkach” – zaznaczyła GDDKiA w komunikacie. Zaś oddanie do ruchu odcinka Siedlce Południe – Malinowiec będzie połączone z udostępnieniem 2 km odcinka Siedlce Zachód – Siedlce Południe.
Droga S17
Ponad 17-kilometrowy odcinek S17 rozpocznie się za węzłem Tomaszów Lubelski Południe, gdzie trasa przetnie obecną drogę krajową i pobiegnie po jej zachodniej stronie. Ominie Lubyczę Królewską i dalej poprowadzona będzie w korytarzu obecnej DK17. Zakończenie odcinka zaplanowano na włączeniu do istniejącej obwodnicy Hrebennego. Wybudowanych zostanie także m.in. 13 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty i osiem wiaduktów, a także 43 przejścia dla zwierząt.
Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex, która zrealizuje ją za ok. 598 mln zł, z czego 61 mln euro stanowi dofinansowanie unijne. Roboty rozpoczną się na przełomie czerwca i lipca br., a według deklaracji firmy oddanie trasy dla kierowców planowane jest w czerwcu 2027 r.
Droga ekspresowa S17 z Piask pod Lublinem do granicy z Ukrainą w Hrebennem będzie liczyć ok. 125 km. Cała trasa ma być gotowa do 2030 r. Większość odcinków zostanie udostępniona dla kierowców na przełomie 2027 i 2028 r. Ostatnie uruchomione będą fragmenty drogi między Łopiennikiem a Krasnymstawem oraz od węzła Zamość-Sitaniec do węzła Zamość-Wschód.