
fot. GDDKiA
[2025-05-06] Lubelskie. GDDKiA ogłosiła przetarg na kolejny odcinek autostrady A2
Przetarg na projekt oraz budowę ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A2 Biała Podlaska – Kijowiec ogłosiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To pierwszy przetarg, w którym GDDKiA uwzględnia wyrok TSUE, w wyniku którego do przetargu nie staną firmy spoza UE.
Chodzi o fragment trasy między Białą Podlaską a miejscowością Kijowiec w woj. lubelskim. W tym roku ma być oddane do użytku ponad 67 km autostrady.
Oferty do 16 czerwca
O ogłoszeniu przetargu poinformował w poniedziałek w komunikacie zespół prasowy GDDKiA. Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu technicznego i wykonawczego, uzyskanie niezbędnych decyzji oraz wybudowanie 16 km autostrady A2 w woj. lubelskim – pomiędzy węzłem Biała Podlaska a miejscowością Kijowiec.
Autostrada będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu oraz rezerwę pod dobudowę trzeciego pasa. Zbudowane mają być m.in. drogi do obsługi ruchu lokalnego, chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, a także oświetlenie oraz odwodnienie drogi.
„Termin składania ofert został wyznaczony na 16 czerwca 2025 r.” – podano w komunikacie.
Tylko firmy z UE
Ogłoszony przetarg jest pierwszym przetargiem GDDKiA, który uwzględnia założenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 22 października 2024 r. dotyczącego m.in. zasad udziału firm w unijnym rynku zamówień publicznych. Jak tłumaczy GDDKiA w komunikacie, wyrok TSUE daje zamawiającym możliwość decydowania m.in. o niedopuszczeniu do przetargu ofert składanych przez wykonawców spoza państw Unii Europejskiej. Dotyczy to również członków konsorcjum oraz tzw. podmiotów udostępniających zasoby.
„Śledzimy również procedowane obecnie zmiany w ustawie Prawo Zamówień Publicznych, które mają uwzględnić wyrok TSUE, niemniej jednak zdecydowaliśmy się zastosować już zapis dla tej ważnej inwestycji, jaką jest A2” – podał zespół prasowy GDDKiA.
67 kilometrów A2 w tym roku
Budowa wschodniej części autostrady A2 jest na różnym etapie zaawansowania. Na odcinku pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską budowa podzielona została na cztery zadania – trzy z nich są jeszcze w realizacji. Budowa odcinka Siedlce Południe – Malinowiec jest zaawanasowana w 73 procentach, Malinowiec – Łukowisko w 60 procentach, a Łukowisko – Swory w 63 procentach. Wykonawcy realizują prace związane m.in. z układaniem kolejnych warstw nawierzchni, budową obiektów mostowych, urządzeń infrastruktury podziemnej, montażem ekranów akustycznych i barier energochłonnych.
Fragment Swory – Biała Podlaska jest już wybudowany i wydana została już decyzja o pozwoleniu na użytkowanie. „Kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech odcinkach” – zaznaczyła GDDKiA w komunikacie.
Oddanie do ruchu odcinka Siedlce Południe – Malinowiec będzie połączone z udostępnieniem 2 km odcinka Siedlce Zachód – Siedlce Południe.
„Łącznie w tym roku planujemy przekazać kierowcom ponad 67 km autostrady A2” – zapowiada GDDKiA.
Dodatkowy pas ruchu od Warszawy do Łodzi
Trwają również prace nad przedłużeniem A2 dalej na wschód do miejscowości Dobryń, w toku jest postępowanie przetargowe na projekt i budowę odcinka Kijowiec – Dobryń o długości 9.3 km.
Natomiast na zachód od Warszawy autostrada A2 na długości 89 km do Łodzi ma być poszerzona o dodatkowy pas ruchu. Wojewoda mazowiecki wydał już dwie decyzje zezwalające na inwestycje drogowe na dwóch odcinkach trasy od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do węzła Konotopa.
Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa. „Jeszcze w tym roku, po uzyskaniu pozostałych decyzji ZRID, planujemy ogłosić przetargi na rozbudowę trasy” – zaznaczono w komunikacie.