Plany co do trasy S10

Wycinka lasów w okolicach Solca Kujawskiego pod trasę S10

fot. GDDKiA

 

[2025-01-24] Coraz bliżej budowa trasy S10 między Toruniem a Bydgoszczą

Choć na razie trwa przerwa zimowa, a prace na pełną skalę ruszą w marcu, to robotnicy nie opuścili placu budowy na 9-kilometrowym odcinku trasy S10 między Toruniem a Bydgoszczą. Za kilka lat droga wydłuży się do 50 km, a inwestycja będzie kosztować 1.4 mld zł.
Prace zaczęły się od usuwania karpin w pasie drogowym, wycinki pozostałych drzew oraz rozpoznania saperskiego terenu budowy. Na miejscu obecni są też geodeci. Trwa opracowywanie projektów czasowej organizacji ruchu, a także specyfikacji technicznych. Zgłaszani są również podwykonawcy dla poszczególnych zakresów prac.

Nie można zapomnieć o formalnościach

W połowie listopada plac budowy odcinka pomiędzy węzłami Bydgoszcz Południe i Bydgoszcz Park Przemysłowy został przekazany wykonawcy, czyli firmie Intercor. Odcinek drogi ekspresowej ma długość 8.9 km. Ponadto umowa obejmuje 5.4 km drogi krajowej nr 25.
Pierwsze zabudowane nieruchomości zostały przekazane GDDKiA przez dotychczasowych właścicieli. Dotyczy to nowego przebiegu DK25, na którym wykonawca przystąpił już do rozbiórki budynków. Kwoty odszkodowań ustalone w decyzjach wydanych przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego, uzyskały akceptację zarówno właścicieli nieruchomości, jak i GDDKiA. Dla 49% nieruchomości Wojewoda wydał decyzje odszkodowawcze, zaś dla 26% GDDKiA wypłaciła już na wniosek właścicieli 70 proc. zaliczki z ustalonych odszkodowań.
Trwa opracowywanie specyfikacji technicznych oraz zgłaszanie podwykonawców dla poszczególnych zakresów prac. Otwarcie pełnego frontu robót nastąpi w marcu po zakończeniu przerwy zimowej. Finalizowane są też ratownicze badania archeologiczne stanowisk wyznaczonych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Potrzebne kolejne zgody

GDDKiA czeka na decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla trzech pozostałych odcinków S10: Bydgoszcz Park Przemysłowy – Solec Kujawski, Solec Kujawski – Toruń Zachód oraz Toruń Zachód – Toruń Południe.
Odcinek Bydgoszcz Park Przemysłowy – Solec Kujawski wciąż oczekuje na postanowienie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Po porozumieniu z Lasami Państwowymi, niedaleko Solca Kujawskiego rozpoczęło się usuwanie pozostałych po wycince karpin.
Najdłuższy z odcinków, czyli Solec Kujawski – Toruń Zachód o długości ponad 21 km jest na końcowym etapie procedur wydawania decyzji ZRID i ma szansę uzyskać ją już w tym kwartale. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem projektu wykonawczego, specyfikacji technicznych oraz czasowych organizacji ruchu. Zawierane są także umowy podwykonawcze oraz zatwierdzane materiały, które będą wykorzystywane przy budowie. Wykonawca zaczął również zwozić kruszywo. W celu zapewnienia bezpiecznego transportu, wdrożył na DK10 w Małej Nieszawce lewoskręt, którego celem będzie obsługa wyznaczonego tam placu składowego.
Z kolei na odcinku pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem projektu wykonawczego, specyfikacji technicznych oraz czasowych organizacji ruchu. Nie ma jeszcze postanowienia RDOŚ w Bydgoszczy kończącego procedurę ponownej oceny oddziaływania na środowisko.

Co dalej z S10?

Trasa S10 między Bydgoszczą a Toruniem wydłuży się w przyszłości do 50 km. Inwestycja będzie kosztować 1.4 mld zł. W ramach inwestycji powstanie pięć nowych węzłów na S10, dwa na DK25, a trzy funkcjonujące już na S10 zostaną rozbudowane. Dodatkowo powstaną dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (w Emilianowie i Cierpicach), Obwód Utrzymania Drogi (Makowiska), a także m.in. liczne przejścia dla zwierząt. Oddanie do ruchu pierwszych fragmentów GDDKiA planuje przed końcem 2026 r., a całą trasę rok później.
W międzyczasie zmieniła się organizacja ruchu na DK10, co ma poprawić bezpieczeństwo na tej często uczęszczanej trasie. Niedługo w kluczowych miejscach wjazdu na DK10, biegnącej równolegle do budowanej S10, pojawią się dodatkowe tablice ostrzegawcze – podobne do tablic „STOP – Zły kierunek”. Będą one miały za zadanie dodatkowo przestrzec kierowców przed nieostrożnymi zachowaniami na tym odcinku DK10.