[2024-12-30] Ekspresowa S7 połączyła Kraków i Warszawę
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała ważną trasę S52, usprawniającą przejazd północną częścią miasta. Łączna długość udostępnionych ekspresówek liczy sobie 25 km.
270 km całkowicie nowej trasy
Jak zaznacza GDDKiA, oddanie 13.3 km trasy S7, między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa, pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Obydwa ośrodki łączy więc 270 km nowoczesnej trasy S7. A w województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego.
Zgonie z komunikatem GDDKiA, budowa powyższych połączeń drogowych nie jest jeszcze w pełni ukończona. Wzdłuż tej trasy powstać mają jeszcze elementy infrastruktury drogowej na węzłach oraz ogrodzenie. W związku z tym, Generalna Dyrekcja wprowadziła czasowe ograniczenie prędkości do 80 km/h. Udostępniono natomiast kierowcom na całym odcinku obydwie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu i z ograniczeniami ruchu na trzech węzłach.
Końcowe etapy prac
Całkowite zakończenie prac nastąpić ma późną wiosną 2025 roku. Skomunikowanie S7 z S52 zapewni tzw. łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice będzie obsługiwała ruch w obydwu kierunkach. Pobliski Węzeł Łuczyce do połowy 2025 roku będzie jeszcze zamknięty, a to dlatego, że trwają na nim jeszcze prace wykończeniowe. Natomiast Węzeł Raciborowice, do momentu oddania węzła Mistrzejowice, będzie działał w ograniczonym stopniu. Jak podaje GDDKiA nie będzie można na nim wjechać w kierunku Krakowa, ani zjechać z niego, poruszając się od strony miasta.
GDDKiA ogranicza tym samym ruch na łącznicy między POK a S7. Do końca 2025 r. Generalna Dyrekcja planuje udostępnić kolejny odcinek, między węzłami Grębałów i Nowa Huta. A w połowie 2026 r. zakończy budowę największego węzła drogowego w województwie – Mistrzejowice – a tym samym domkniemy krakowski ring drogowy.
Zbiorniki retencyjne na 17.2 mln litrów wody
Jak podkreśla GDDKiA trasa S7 to nowoczesna, dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i z rezerwą na ewentualny trzeci pas. Do budowy 13.3 km odcinka wykorzystano 210 tysięcy ton mas bitumicznych. A dla zabezpieczenia przyległych terenów przed skutkami opadów deszczu utworzono tam 19 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 17.2 miliona litrów. Największy z nich ma pojemność ponad 2.7 miliona litrów.
Ponad 530 mln zł unijnego dofinansowania
Droga ekspresowa S7 otrzymała 534.8 mln zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420.7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1.7 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.