Nowe drogi rowerowe na Górnym Śląsku
[2020-09-18] Około 7 km nowych dróg rowerowych odda do końca roku do użytku samorząd Sosnowca. Miasto zapowiada też dużą imprezę rowerową – z zachowaniem zasad bezpieczeństwa epidemicznego, a także wydanie poradnika rowerowego. Swoje plany mają też władze Tychów.
O szczegółach inwestycji rowerowych i innych przedsięwzięć związanych z tym środkiem transportu sosnowieccy samorządowcy mówili podczas poniedziałkowej konferencji prasowej. Jak przypomniał prezydent miasta Arkadiusz Chęciński, ostatnio trwają inwestycje m.in. w centrum miasta, np. od kilku tygodni trwa budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Teatralnej oraz Mierosławskiego.
– Jesteśmy na kolejnym etapie spinania dróg rowerowych w naszym mieście. W tej chwili kończymy dwie drogi rowerowe: jedna, przy ul. Kościelnej, to ważny fragment, który zepnie drogę rowerową prowadzącą od osiedla Naftowa, przez kładkę, z centrum Sosnowca i Parkiem Harcerskim – wskazał Chęciński. – W tej chwili przy ul. Kościelnej kończą się dwie drogi rowerowe – wzdłuż ul. Jagiellońskiej oraz ul. Zegadłowicza. Pierwsza prowadzi do Parku Harcerskiego, z którego już wkrótce będzie można przejechać wzdłuż Bulwaru Czarnej Przemszy do centrum miasta. Druga połączy ul. Kościelną przez Zegadłowicza z ulicą Ostrogórską i dalej z 1 Maja” – uściślił.
Zgodnie z informacjami miasta nowa droga rowerowa wzdłuż ul. Kościelnej zostanie poprowadzona po przeciwnej stronie dawnego Instytutu Medycyny Pracy. Za skrzyżowaniem z ul. Zegadłowicza będzie przebiegała po stronie Mediateki i dalej obok szkoły – do skrzyżowania z ul. Sienkiewicza, gdzie na potrzeby rowerzystów zostanie przebudowana sygnalizacja świetlna.
Wzdłuż ul. Sienkiewicza w najbliższych miesiącach powstać ma kolejna droga rowerowa, która połączy się z przejściem podziemnym przy pawilonach, noszących potoczną nazwę „Plastry miodu”.
– Oprócz odcinka wzdłuż ul. Kościelnej za kilka tygodni będzie też gotowa 4-kilometrowa droga rowerowa wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich i 11 Listopada, czyli od Dąbrowy Górniczej do dzielnicy Niwka. Powstanie też łącznik ul. Piłsudskiego i 3 Maja oraz fragment od ronda Zagłębia Dąbrowskiego wzdłuż Małachowskiego do ul. Żurawiej. Do końca roku w mieście powstanie ok. 7 km dróg rowerowych – podsumował Chęciński.
Poinformował też, że miasto przygotowuje informator zawierający zbiór uniwersalnych zasad poruszania się na rowerze. Wydanych ma zostać 3 tys. egzemplarzy – pierwsze 2 tys. mają być dostępne podczas Zagłębiowskiej Masy Krytycznej, która odbędzie się w najbliższą niedzielę.
– To wydarzenie będzie inne, niż do tej pory: rowerzyści będą startowali spod dworca głównego, lecz nie będą poruszali się w zwartej grupie: dowolną trasą przejadą samodzielnie do kompleksu rekreacyjnego nad zalewem Pogoria w Dąbrowie Górniczej – zapowiedział pełnomocnik ds. infrastruktury rowerowej w Miejskim Zakładzie Usług Komunalnych Rafał Siciński.
Sugerowana trasa przejazdu będzie wiodła drogami rowerowymi wzdłuż ulic: 3 Maja, Żeromskiego, Orlą, Będzińską do granicy z Będzinem, dalej ul. Małobądzką i od będzińskiego Zamku, wzdłuż Czarnej Przemszy do Parku Zielona – i dalej nad Pogorię. Uczestnicy – prócz informatora – mogą liczyć m.in. na gadżety od sponsorów.
W poniedziałek, niezależnie od informacji samorządowców z Sosnowca, również władze Tychów przekazały swe plany związane z infrastrukturą rowerową. To miasto podpisało ostatnio umowę na przebudowę dziewięciu ścieżek rowerowych o łącznej długości ok. 4,5 km. Prace będą kosztowały ok. 3 mln zł, z czego 84 proc. pokryje dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.