Sąd uchylił decyzję środowiskową w sprawie Wschodniej Obwodnicy Warszawy

Sąd uchylił decyzję środowiskową w sprawie Wschodniej Obwodnicy Warszawy

2021-08-31-Fot-Pixabay-qimono
Fot. Pixabay/qimono

[2021-08-31] Zgodnie z informacją, jaka pojawiła się na portalu WSA, zaskarżona decyzja GDOŚ w sprawie Wschodniej Obwodnicy Warszawy została uchylona – poinformowała rzeczniczka GDDKiA Małgorzata Tarnowska.

We wtorek, 24 sierpnia odbyło się posiedzenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w sprawie rozpatrzenia skarg na decyzję GDOŚ uchylającą decyzje środowiskowe dla S17 na odcinku Ząbki – Zakręt, która stanowi część Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Sąd uchylił decyzję GDOŚ. W związku z tym, jeśli nie wpłynie do NSA złożona przez GDOŚ skarga kasacyjna, będzie obowiązywać decyzja środowiskowa RDOŚ pozwalająca budować odcinek wschodniej obwodnicy Warszawy przez środek Wesołej.

„Oczekujemy teraz na uzasadnienie wyroku” – przekazała rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.

15 lutego br. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uchyliła w całości decyzję RDOŚ w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy wschodniej obwodnicy Warszawy na odcinku Ząbki – Zakręt. „Przyczyną uchylenia decyzji środowiskowych jest błąd formalny po stronie organów ochrony środowiska, a nie błąd merytoryczny po stronie projektantów lub GDDKiA” – informowała wtedy GDDKiA. Zdaniem GDOŚ, w tej sprawie doszło do naruszenia właściwości miejscowej przez organ wydający decyzję w pierwszej instancji. Właśnie to spowodowało konieczność uchylenia decyzji.

Postępowanie w sprawie odcinka wschodniej obwodnicy przebiegającej przez Wesołą i Sulejówek prowadził białostocki oddział RDOŚ. Stało się tak, ponieważ od 2015 r. dyrektorem warszawskiego oddziału RDOŚ został Arkadiusz Siembida, który był mieszkańcem Wesołej.

W tym czasie GDOŚ uznał, że „doszło do wyłączenia organu z mocy prawa” i skierował sprawę do rozpatrzenia w Białymstoku. Następnie w lutym 2021 r. uchylił decyzję tamtejszego RDOŚ.

Taka decyzja spotkała się z wielką przychylnością mieszkańców i stowarzyszenia „Sąsiedzi dla Wesołej”, którzy wcześniej organizowali liczne protesty przeciwko przebiegowi obwodnicy przez sam środek dzielnicy i położony w centrum Las Milowy. Chcieli, aby drogowcy powrócili do koncepcji budowy w obwodnicy w tzw. wariancie czerwonym, czyli biegnącym przez południową część Wesołej. Budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy jest podzielona na trzy etapy: odcinek Drewnica–Ząbki, odcinek Ząbki–Zakręt i odcinek Zakręt–Lubelska. Drogowcy do pierwszego odcinka WOW są przygotowani na ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Jednak nie mają na ten fragment finansowania. Na drugi odcinek Ząbki – Zakręt uchylona została decyzja środowiskowa, czyli pierwszy dokument przy budowie dróg zatwierdzający m.in. wariant przebiegu trasy. Bez niego drogowcy nie mogą się ubiegać o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej oraz w późniejszym etapie o przetarg na projekt i budowę drogi. Natomiast ostatni odcinek S17 Zakręt–Lubelska jest aktualnie w realizacji.

BELLATOR

Maszyny Budowlane Sp. z o.o.
Aleja Rodziny Gürtlerów 101
41-700 Ruda Śląska
Tel./fax +48 32 340 80 57
Email biuro@bellator-mb.pl

Zamieszczone na stronach portalu internetowego prowadzonego przez ABRYS Sp. z o.o. w ramach domeny bellator-mb.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, jest zabronione.