Ruszyła budowa ponad 100-metrowego wiaduktu do portu w Gdańsku

2020-11-12- Fot-PKP-PLK

Fot. PKP PLK S.A.

[2020-11-12] W ramach inwestycji PKP PLK, polegającej na rozbudowie infrastruktury kolejowej do portu w Gdańsku, rozpoczęto budowę ponad 100-metrowego wiaduktu w ciągu ul. Ku Ujściu – poinformował w środę Przemysław Zieliński z zespołu prasowego kolejowej spółki.

– Wiadukt powstanie w sąsiedztwie stacji Gdańsk Port Północny. Wykonawca rozpoczął przygotowania terenu. Ponad 100-metrowy wiadukt z jezdnią o szerokości 8 metrów, z dwoma pasami ruchu oraz chodnikiem o szerokości 2 metrów, zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Średnio, w ciągu doby, przez przejazd ten przejeżdża 25 pociągów towarowych i składów manewrowych –  wyjaśnił Zieliński.

Bezkolizyjne skrzyżowanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawni komunikację w tej części Gdańska. Realizacja zadania zapewni także sprawny dojazd pociągów i samochodów do gdańskiego portu. W ramach prac wyremontowanych lub zbudowanych zostanie także ponad 1,3 km dróg dojazdowych.

Zakończenie budowy wiaduktu w ciągu ul. Ku Ujściu planowane jest do końca 2021 r.

Na stacji Gdańsk Port Północny pociągi z ładunkami jeżdżą już po nowym nasypie z sześcioma torami (to w sumie blisko 7 km nowych torów) oraz 20 rozjazdami, które zapewniają składom sprawną zmianę torów. Modernizowane są kolejne tory i wymieniane rozjazdy.

Wiadukt w ciągu ul. Ku Ujściu powstaje w ramach projektu pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk”.

Celem inwestycji, prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, jest zapewnienie szybszego przewozu większej ilości towarów do portu. Pociągi z ładunkami będą dłuższe, nawet 740-metrowe i cięższe, o obciążeniu 221 kN na oś. Dzięki nowym urządzeniom systemu sterowania ruchem kolejowym przewóz towarów będzie też sprawniejszy i bezpieczniejszy.

Wartość prac w Gdańsku to ponad 1,1 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne z instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) „Łącząc Europę”. Zakończenie wszystkich robót zaplanowane jest do końca 2021 r.

logo PAP