Ponad 113 km „ekspresówki” Szczecin-Piła

S10 Piła - Szczecin, fot. GDDKiA

S10 Piła – Szczecin, fot. GDDKiA

 

[2023-12-22] Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), dokonała oficjalnego otwarcia ofert złożonych w ramach przetargów na zaprojektowanie i budowę wszystkich ośmiu odcinków realizacyjnych S10 Szczecin – Piła o łącznej długości 113,4 km.

W zależności od odcinka wpłynęło od czterech do ośmiu ofert. Łącznie na wszystkie odcinki złożono ich 50, z tego aż 40 mieści się w kosztorysach. Na obecnym etapie, złożone przez potencjalnych wykonawców oferty będą sprawdzane pod kątem wyboru najkorzystniejszych propozycji.

Od najtańszych do najdroższych

Pod kątem poszczególnych przyszłych składowych inwestycji statystyka wygląda następująco:

Dla inwestycji: Kijewo – Zdunowo – dł. 4,4 km, złożono siedem ofert z kwotami od 187,34 do 288,91 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 244,45 mln zł.
Dla inwestycji: Stargard – Suchań – dł. 13,8 km, złożono cztery oferty z kwotami od 450,38 do 630,5 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 562,6 zł.
Dla Suchań – Recz – dł. 19,6 km, złożono osiem ofert z kwotami od 667,52 do 969,06 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 835,06 mln zł.
Dla inwestycji: Recz – Cybowo – dł. 15,2 km, złożono siedem ofert z kwotami od 647 do 915,62 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 991,54 mln zł.
Dla odcinka: Cybowo – Łowicz Wałecki – dł. 16,6 km, złożono siedem ofert z kwotami od 592,97 do 695,92 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 677,75 mln zł.
Dla odcinka: Łowicz Wałecki – Piecnik – dł. 14,9 km, złożono sześć ofert z kwotami od 538,05 do 680,99 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 773,92 mln zł.
Dla inwestycji: Piecnik – Wałcz – dł. 16 km, złożono sześć ofert z kwotami od 552,22 do 693,41 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 616,4 mln zł.
Natomiast dla odcinka: Wałcz – Piła – dł. 13 km, złożono pięć ofert z kwotami od 721,29 do 915,37 mln zł, budżet GDDKiA wynosi 999,69 mln zł.

Całość do 2030 roku

Warto dodać, że postępowania na wyłonienie wykonawców GDDKiA ogłaszała sukcesywnie, w przeciągu dwóch tygodni na przełomie września i października 2023 roku. Natomiast realizacja inwestycji, zapisanej w Rządowym Programie Budowy Dróg krajowych do 2030 roku, prowadzona będzie w formule Projektuj i buduj.

Natomiast o wyborze najkorzystniejszych ofert zdecyduje cena, a także trzy pozacenowe kryteria. 20 proc. stanowić ma przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne, kolejne 20 proc. można zyskać za przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe, a 5 proc. za zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego. Natomiast cena stanowi 55 proc.

10 miesięcy na projekt

Wykonawcy będą mieli 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Zakładamy, że jej procedowanie zajmie 7 miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Zgodnie z zakładanymi terminami, w przyszłym roku planowane jest podpisanie umów, a budowa w terenie rozpocznie się w 2025 r. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 r.

Osiem odcinków realizacyjnych

Zgodnie z założeniami organizatorów przetargu, droga ekspresowa S10 Szczecin – Piła będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Budowę drogi podzielono na osiem odcinków realizacyjnych. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły (z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza).

Zwiększenie funkcjonalności transportu

Nowa droga ekspresowa S10 ominie miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, między innymi Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Na węźle Piła Północ – przyszłym połączeniu S10 i S11 – zakończy się odcinek Szczecin – Piła. Na trasie przewidziano budowę trzynastu węzłów drogowych oraz między innymi 56 wiaduktów, ośmiu estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt. Powstaną też trzy pary Miejsc Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Drogi.