Będą nowe „ekspresówki”

Drogi Ekspresowe

fot. GDDKiA

 

[2023-11-29] Po niedawnych wyborach do Sejmu i Senatu RP i zmianie układu sił w naszym Parlamencie, może zajść wiele różnych zmian w sposobie zarządzania państwem. Nie zmieni się natomiast nastawienie władz do znaczenia dróg ekspresowych. Świadczy o tym przebieg i wnioski z posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. budowy S6 i S11, podczas którego omówiono bieżące działania, związane z pracami przy realizacji kolejnych odcinków obu tras szybkiego ruchu.

Drogi ekspresowe to priorytet

W efekcie posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ustalono, że droga ekspresowa S6 nadal będzie traktowana priorytetowo jako najważniejsza trasa drogowa Pomorza i najważniejsze ogniwo krajowego systemu komunikacyjnego. Droga ta połączy największe miasta Polski Północnej, czyli: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa po początek A1 w Rusocinie i będzie miała blisko 400 km długości. Trasa będzie stanowić połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. To z tą trasą połączą się od północy drogi obsługujące tereny turystyczne na polskim wybrzeżu.

Oddano 220 km drogi S6

Natomiast do tej pory, do dyspozycji użytkowników ruchu oddano ponad 220 km tej trasy, od Goleniowa do Koszalina i od Beżepola Wielkiego do Rusocina. W realizacji jest ok. 125 km, z czego na blisko 10 km do istniejącej obwodnicy Słupska dobudowujemy drugą jezdnię, a pozostała część powstaje w pełnym dwujezdniowym przekroju. Łączny koszt realizacji tych odcinków to ponad 3,8 mld zł. Uwzględniając budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, długość realizowanych dróg ekspresowych na Pomorzu wzrośnie o ok. 32 km, a łączna wartość inwestycji o kolejne 1,5 mld zł. W przygotowaniu mamy ok. 50 km Zachodniej Obwodnicy Szczecina.

Budowa drogi ekspresowej S11

Ponadto, zgodnie z planem, do 2030 roku cała trasa S11 połączy leżący na Pomorzu Środkowym Kołobrzeg przez Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską. Natomiast po realizacji wszystkich odcinków tej trasy, będzie ona liczyć ogółem ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35,5 km) blisko 620 km.

Dodajmy, że obecnie kierowcy mają do dyspozycji ok. 200 km wliczając wspólny przebieg S6 i S11. A dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane bądź prowadzone są prace przygotowawcze. W nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.